Müsli

Ingredienser till drygt 1,5  liter müsli:
 
5 dl havregryn 
5 dl rågflingor
1½ - 2 dl nötter (jag brukar ta ca 1 dl mandel och ½ dl hasselnötter)
2 dl solroskärnor
1 dl hela linfrön
1 dl kokosflingor
1 dl råsocker
2 dl vatten
5 msk rapsolja eller annan neutral olja
ev 2-3 dl russin
 
Gör så här:
Värm ugnen till 200 grader. Hacka nötterna grovt, lägg i en rymlig bunke. Häll i havregryn, rågflingor, solroskärnor, linfrön, kokosflingor och råsocker. Rör om ordentligt. Blanda vatten och olja och sprid det över blandningen i bunken. Kram blandningen med händerna så vätskan verkligen tränger in. Häll allt sammans i en lätt oljesmord långpanna. Sätt in mitt i ugnen 30 minuter. OBS! Det är viktigt att röra om i blandningen 3-4 gågner så müslin blir jämt rostad. Tips! Jag brukar sätta timern på 10-minuters intervaller så jag inte ska glömma att röra om. Låt müslin svalna i långpannan. Blanda därefter i ev russin och häll upp müslin i en vacker glasburk med tättslutande lock. 
 
Gott till både yohurt, fil, mjölk och tillsammans med vaniljglass blir det en toppensmarrig efterrätt! 

Kommentarer
Postat av: ottilia

Mycket god müsli!!

2013-05-30 @ 12:56:06
URL: http://ottilia.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0