Ottilias vaniljbullar

 
Det här är världens godaste och fluffigaste bullar! 
 
Ingredienser:
ca 32 st
 
100 gr smör
5 dl mjölk
1 paket (50 gr) jäst
1 dl strösocker
2 tsk stött kardemumma
½ tsk salt
13-14 dl vetemjöl
 
Fyllning:
150 gr smör
½ dl strösocker
2 msk vaniljsocker
 
Pensling:
1 ägg
pärlsocker
 
Så här gör du:
Smält smöret i en kastrull på svag värme. Häll i mjölken och låt bli fingervarmt (37 grader). Smula ned jästen i en bakbunke. Häll över lite av den fingervarma mjölkblandningen och rör ut jästen så den smälter. Blanda i resten av mjölken, socker, salt och kardemumma. Rör om. Häll därefter i ca 12 dl mjöl och rör om ordentligt. Häll sedan lite mjöl i taget och knåda degen ordentligt tills den blir blank och fast. Lägg över en bakduk och låt degen jäsa 30 min. Under tiden blandar du ihop vanlijfyllningen genom att röra ihop socker, vaniljsocker och rumsvarmt smör. Strö lite mjöl på bakbordet och lägg upp degen. Dela den i två halvor. Kavla ut en deghalva i taget. Bre ut hälften av fyllningen jämt fördelat. Rulla ihop degen från ena långsidan. Dela rullen mitt itu och skär 8 bitar av varje halva. Lägg bitarna i bullformar och ställ ut på bakplåten. Täck bullarna med en bakduk och fortsätt med den andra halvan av degen. Låt bullarna jäsa 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bullarna med uppvispad ägg och strö på rikligt med strösocker. Grädda en bullplåt i tagetca 8 min i mitten av ugnen. Passa så bullarna inte bränns. Låt sedan svalna på galler under bakduk. Mumsfilibabba 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0